Barcelona baby!

Följer ni oss på Instagram så har ni kanske sett att vi var i Barcelona förra helgen på en liten kulinarisk inspirationsresa, dvs vi gjorde inte mycket mer än att äta, äta och äta. Här kommer en liten sammanfattning av de restauranger vi besökte samt lite annat smått och gott av det vi gjorde under vår resa.

Första kvällen åt vi middag på en restaurang som hette ”My Fucking Restaurant”. Namnet tycker vi är lite sisådär, men maten var fantastisk. Kocken är en ung kille från Italien som har en liten odling på restaurangens lilla lilla bakgård. Han bjöd ut oss på gården för att visa oss och var speciellt stolt över alla sina små skott – ärtskott, solrosskott, majsskott etc som vi dock, märkligt nog, inte fann i någon av rätterna (förutom råbiffen).

trädgård2

trädgård

Avsmakningsmenyn som vi valde bestod utav diverse tapas med en modern touch:  ostron (naturella), bloody mary ostron, burrata med sardeller, hasselnötter och körsbär, råbiff, ”osso buco croquettas”, kött grillat (vid bordet) över glödande färska örter (denna doft misstog vi först för ett annat grönt och olagligt blad som brukar rökas). Vi fick dessutom deras egen version av patatas bravas –  istället för potatis så friterade de en kikärspuré som var härligt knaprig på ytan men len och krämig inuti. Vi var alla överens om att burratan var bäst och köttet riktigt mört med fin smak.  Allt var riktigt gott och servicen väldigt bra. Kul också med lite moderna och annorlunda tapas!

Pan con tomate (bröd med tomat) måste nog vara den enklaste och godaste tapas som finns. Här hittar ni receptet på Pan con tomate från Monicas resa till Mallorca.

ostron2

ostron

burrata

Burrata med sardeller, hasselnötter och körsbär.

tartar2

Råbiff.

tartar

märg

Croquettas Osso Buco serverade i benpipor…

kött

dessert2

Till dessert: chokladtryfflar med kola inuti som var helt gudomliga. Små strutar fyllda med färskost och karamelliserad mandel.

dessert

Vi valde att inte betala extra för frukost på hotellet, då den hade fått mediokra recensioner, utan åt ute på stan istället. Första frukosten åt vi på en restaurang intill marknaden Santa Caterina – tortilla de patata som är en ägg- och potatisomelett som serveras överallt. Vi ÄLSKAR tortilla och åt den flera gånger under vistelsen.

marknad2

Mercado de Santa Caterina

monica

Ines hade rivet sönder Monicas hornhinna några dagar innan vi åkte, så hon såg allt som i en dimma under hela vistelsen…

Med på resan hade vi vår barndomsväninna Sara, som egentligen är som en syster till oss. Sara är också amerikansk/svensk men bor i England. Våra mammor är bästa vänninor och vi konstaterade att vi har känt varandra i fyra årtionden – hela livet helt enkelt. I vårt tidigare liv (dvs innan barn) brukade vi åka på en veckas semester tillsammans varje år men nu blir det lite mer sällan samt bara under en långhelg.

Här tog vi en klassisk ”hop on – hop off” turistbuss. Vi brukar tycka det är ett bra sätt att upptäcka en stad – även om det är väldigt ”turistiskt” (och alla hatar väl att känna sig som typiska turister…) . Dock var just denna inte helt topp – då informationen man fick i hörlurarna var väldigt fattig – så vi fick hela tiden sitta och googla fram mer info för att lära oss mer om staden…

Till lunch gick vi på en fiskrestaurang som heter El Chigre. Vi hade blivit rekommenderad av några vänner att välja den dagsfärska fisken. Dock kände vi när vi skulle  beställa att den var lite för dyr för att ta till lunch (vilket vi sen ångrade). Istället beställde vi in lite blandade tapas: räkor (som vi trodde skulle vara grillade men var som vanliga svenska räkor), en fräsch tomatsallad med tonfisk, pan con tomate och grillad bläckfisk som var den möraste bläckfisken vi någonsin ätit. Vi beställde dessutom ”gröna bönor med skaldjur”, vilket inte alls var det vi trodde. Se bild nedan. Vi förväntade oss fräscha förvällda haricots verts men istället överraskades vi av att rätten bestod av kokta bönor (typ vita bönor) med några musslor, med smak av rökt paprikapulver – en krydda som är typisk för regionen och används flitigt i många traditionella rätter. Tyvärr är ingen av oss särskilt förtjusta i den smaken. Vi åt också två olika sorters ”croquettas” – en ostron och en med kött. Croquettas är friterad bechamelsås som kan vara fylld med t ex kött, fisk eller kyckling. Lisa minns särskilt dessa tapas med glädje från sin tid som student i Madrid.

I efterhand så ångrade vi lite ändå att vi inte tog den helgrillade fisken som rekommenderades. Ett tips ifall ni besöker restaurangen är att INTE be om Sangria. Kyparen fnyste och hänvisade oss till turistgatan Las Ramblas ifall vi ovillkorligen ville ha Sangria. Restaurangens specialitet var nämligen Cider och Vermouth. Såg sedan på flera andra restauranger att Sangria con Cava verkade vara den lokala specialiteten, vilken vi tyvärr inte hann smaka.

Ser kanske inte så aptitligt ut men smakade gudomligt.

Smakade värre än vad det såg ut. Påstår inte att det var dåligt tillagat utan helt enkelt inte en rätt i vår smak.

På kvällen var dessvärre restaurangen som vi ville besöka stängd, så det slutade med att vi irrade omkring (i ett kvarter som taxichauffören sa var farligt….) tills vi till slut tog första bästa restaurang där allt vi beställde var ganska dåligt. Så ett hett tips är att INTE äta på restaurang Parlament Cuina de Barri.

Måndagkväll, som var vår sista kväll, gick vi till restaurangen Segons Mercat som hade fått väldigt bra recensioner. Lite besvikna upptäckte vi när vi kom dit att vi var i princip de enda gästerna (kanske berodde det på att det var Katalanska nationaldagen). Maten var helt ok men inte fantastisk, Vi åt helfriterade sardiner, räkor i het olja och vitlök (och detta evigt återkommande jädrans rökta paprikapulver som tyvärr tog över), grillad havsabborre, tryffelrisotto med gåslever (som var fantastisk god) och friterad sparris med romanescosås.

risotto

Risotton med tryffel och gåslever.

Sista morgonen besökte vi Mercado de Santa Caterina igen för att handla lite goda spanska charkuterier och ostar innan hemfärd på eftermiddagen. Där finns det flera små enkla restauranger/barer där man kan äta frukost. Lite härligt rörigt och stimmigt!

charkisar

marknaden

För att sammanfatta vår resa – det var härligt att äntligen komma till Barcelona för första gången. Däremot förstår vi varför invånarna är trötta på den stora anstormning av turister – en dag hamnade vi mitt i en demonstration.  Det var ett gäng människor som demonstrerade mot att hotell, barer och Air B&Bs tog över deras kvarter. Tur att vi kan misstas för spanjorskor 🙂 Det var verkligen turister ÖVERALLT. Vi visste att Barcelona är ett populärt resmål (3:e mest besöka stad i Europa) men att det skulle vara så många turister överallt, förvånade oss faktiskt. Vi måste också faktiskt erkänna att trots så många positiva recensioner, så var vi lite besvikna på maten. Ingen måltid var en 10-poängare, kockarna var rätt dåliga på att salta maten (och det fanns aldrig salt och peppar på bordet) samt flera gånger var servitörer sega med att komma med notan. Trots det njöt vi verkligen av storstadspulsen, en hel del god mat, vårt mysiga och fräscha boutiquehotell ”Ofelias”, det varma vädret, fina stranden och svalkande bad i Medelhavet (kan rekommendera stranden Mar Bella om ni vill ligga på en solstol och blicka ut över det azurblåa havet och mängder av nakna män….).

IMORGON PÅ BLOGGEN – SVAMPBONANZA!