Ni som följer oss på Instagram kanske har sett att jag (Monica) och Henrik har varit på vårt första semester utan barn. Vi hade bokat 4 dagar på Mallorca på ett fint hotell vid Illetas (20 minuter från centrala Palma). Resan började dessvärre inte på bästa sätt.  Kl 04.00 när jag vi vaknade för att åka till flygplatsen hade jag fått ett sms där det stod att flyget var inställt. Vi var ombokade till ett annat flyg som skulle gå 2 1/2 timme senare. Och istället för ett direktflyg så skulle vi få en 7 timmars lay over på Köpenhamns flygplats. Detta innebar att vi missade hela första dagen på Mallorca. Nästa besvikelse var när vi kom fram till hotellet – Hotel Roc Illetas. Vi hade bokat ett rum (via en bokningsajt) med havsutsikt (första gången vi har någonsin unnat oss det).  Istället fick vi ett rum med utsikt över en vägg – och för att se havet var man tvungen att gå ut på balkongen. Sa jag förresten att det regnade, vi åt en urusel middagsbuffé på hotellet och jag upptäckte att jag hade tappat bort både min enda kofta och de nya glasögonen som jag hade köpt på flygplatsen… Hotellet var dock väldigt hjälpsamma och till nästa dag hade de fixat ett jättefint rum med havsutsikt – till och med finare än den vi hade bokat! Solen kom fram och jag fick äntligen lägga mig på en solstol och ostört läsa en bok – precis det som jag så länge hade längtat efter.

På kvällen gick vi på en restaurang som hette Ombu. De serverade moderna tapas som var väldigt goda, kreativa och väl tillagade. Vi åt bland annat ”Mallorcan-style squid croquette with kaffir lime and lemongrass mayonnaise”, ”Chicken and pistachio croquette with curry mayonnaise ”,”Patatas Bravas with sobrasada foam and charcoal aioli” och ”Toasted bao bun with crispy baby squid ”.

Resten av semestern låg vi på en varsin solstol och läste. Trots dålig väderprognos så fick vi sol och fint väder. Dessvärre var både lunchen och middagen på måndagen en besvikelse. Maten är väldigt viktigt för mig när jag är ute och reser och får jag inte bra mat blir jag som en trotsig 2 åring med pms  OCH klimakterie-humörsvängningar. Det vill säga – jag blir rätt olidlig. När vi sista dagen hamnade på en restaurang som visade sig vara en hipsterfusionrestaurang som serverade hommous och vietnamesiska nem så höll jag på att bryta samman.  Henrik som normalt sett har noll tålamod (han spar nog det till dessa tillfällen) traskade tålmodigt efter mig när jag släpade honom till restaurangen El pilon som serverar traditionella tapas – precis det jag längtade efter. Jag fick mina friterade fiskar, croquettas, baconinlindade dadlar, patatas bravas, serranoskinka, gratinerad aubergine och 2 stora glas sangria. Nöjd, mätt och lite lullig åkte vi hem till Sverige. Även om det hade varit helt fantastiskt att få läsa en bok ostört, föra en vuxen samtal ostört och äta middag på en restaurang ostört så längtade jag ändå tillbaks till att trampa på lego, försöka resonera med en 2-åring om varför hon inte får gå till förskolan i mina högklackade skor och sova med en 5-årings fot intryckt i örat…

Img 0707
Sangria må vara otrendligt men fasiken va gott det är!

Img 0770

Img 0771

Här åt vi frukost på hotellet.

Img 0772
Precis bredvid hotellet ligger den lilla stranden Illetas med sitt klarblåa vatten.

Img 0778

Img 0779

Img 0777

Iv 1145

Foto: Bild lånad från Hotel Roc Illetas

Img 0776

Utsikten från vårt nya rum.

1. Elin skriver:

Åh vad härligt ärligt inlägg om Mallistrippen! Alla dessa förväntningar vs verkligheten. Och skönt att det slutade bra! Vi var på vår första helg-utan-barn förra sommaren ( =San Sebastian, bra säkert kort tack och lov så här i efterhand) och jag minns mest att jag kämpade med att vara cool nog att vara vaken till efter nio….